Filharmonie Der Aa
Orkest | Filharmonie Der Aa |
Reeks |
Voorjaar 2012 - Winds, Strings and Pipes |
Chefdirigent |
Joost Smeets |
Solist | 1 Hayo Boerema, orgel |
Programma |
PROGRAMMATOELICHTING In dit programma staat de interactie tussen orgel en symfonieorkest centraal. Les Offrandes Oubliées is het eerste symfonische werk van Olivier Messiaen (1908 – 1992) waarvan hij toestond dat het gepubliceerd werd. Messiaen schreef dit werk in 1930, vlak na het afronden van zijn conservatoriumopleiding. Het werk is een drieluik bestaande uit twee extreem langzame passages die een heftig middendeel omsluiten. Messiaen benoemt de drie delen van Les Offrandes Oubliées als volgt: Het Kruis (klaagzang van de strijkers), De Zonde (race naar de afgrond op een bijna mechanische snelheid) en De Eucharistie (een lange, trage beweging in de violen). Als extra ondersteuning van Het Kruis schreef hij een gedicht om dit gedeelte verder toe te lichten. De onregelmatige maatsoort geeft de muziek een vrije, vloeiende vorm. De onvoorstelbare traagheid geeft de muziek iets eeuwigs, waarin de laatste zevenentwintig maten zes minuten kunnen duren. Joseph Jongen (1873 – 1953) schreef zijn Symfonie Concertante voor de inhuldiging van het grootste orgel ter wereld, in een warenhuis in Philadelphia. De geplande première in Amerika ging vanwege uitstel door Jongen en later overlijden van opdrachtgever Wanamaker niet door. Het werk werd uiteindelijk in 1928 in Brussel voor het eerst uitgevoerd. Een symfonie concertante is een tussenvorm tussen een symfonie en een soloconcert. De solist is weliswaar prominent aanwezig, maar maakt ondertussen ook deel uit van het orkest. Ysaÿe, vriend en collega van Jongen, verwoordde dit anders: hij beschouwde de Symfonie Concertante als een symfonie voor twee orkesten, waarbij het orgel één van deze orkestpartijen voor haar rekening neemt en zo het andere orkest verrijkt. Hoewel de bijnaam Orgelsymfonie een nadrukkelijke rol voor het orgel veronderstelt, is de rol voor het orgel in de derde symfonie van Camille Saint-Saëns (1835 – 1921) eigenlijk vrij beperkt. Het orgel speelt alleen in de tweede helften (Poco adagio en Maestoso - Allegro) van beide delen met het orkest mee en heeft geen uitdrukkelijke solopartij. Saint-Saëns benadrukte dit door in zijn aankondiging te spreken van een symfonie voor orkest met (avec) orgel. Wat ook opvalt, is dat de symfonie uit slechts twee delen bestaat. Saint-Saëns had voordat hij begon aan het schrijven van de symfonie al bedacht dat hij deze zo wilde opbouwen, hoewel menig CD-producent de beide delen opknipt en het zo lijkt alsof er vier delen zijn. |
Concerten |
|
| |
| Reeks | Periode | Werken van | Concerten in |
| Boheemse Passie |
dec 2024 - jan 2025 | Bruckner, Dvořák | Arnhem, Groningen, Leeuwarden |
| DrieKeerVier |
mei 2024 | Mahler, Strauss, Wagner | Groningen, Leeuwarden |
| Verleidelijk temperament |
dec 2023 | Dukas, Franck, Poulenc, Ravel | Groningen, Leeuwarden |
| 1001 meren |
jun 2023 | Marttinen, Sibelius, Tsjaikovski | Groningen, Leeuwarden |
| Van Wenen naar Hollywood |
jan - feb 2023 | Korngold, Strauss, Williams | Groningen, Leeuwarden |
| Juni 2022 |
jun 2022 | Brahms, Dvořák | Groningen |
| Oude bekenden! |
dec 2021 - mrt 2022 | Dvořák, Stravinsky, van Beethoven | Groningen, Leeuwarden |
| December 2019 |
dec 2019 | Berlioz, Dvořák | Groningen, Heerenveen |
| Vijfjarig bestaan Baxbier |
jun 2019 | Bartók, Brahms, Strauss jr. | Groningen |
| Waldorf |
| Kelder | |
| Noorderzon |
mrt 2019 | Nielsen, Sibelius, Tsjaikovski | Assen, Doetinchem, Groningen |
| Gustav |
dec 2018 | Mahler, van Beethoven | Groningen, Heerenveen |
| At the Watergate |
mei 2018 | Andriessen, Gulda, Massenet, Moessorgski, Ravel, Saint-Saëns, Shostakovich, Sibelius | Sneek |
| Bruckner 8 |
mrt 2018 | Bach, Bruckner | Bolsward, Groningen, Oldenburg (Duitsland) |
| 500 jaar Reformatie |
nov 2017 | Bach, Mendelssohn Bartholdy, Pfitzner, Vaughan Williams | Groningen, Sneek |
| En voyage |
jun 2017 | Berlioz, Honegger, Milhaud, Strauss, Strauss jr. | Groningen, Stadskanaal |
| Hamlet |
dec 2016 | Brahms, Shostakovich, Tsjaikovski | Groningen, Sneek |
| Het Friese Universum |
jun 2016 | Holst, Ljadow, Saint-Saëns, Williams | Franeker, Groningen |
| Parcival |
apr 2016 | Bernstein, Haydn | Groningen |
| Reis naar Luxemburg |
| Dvořák, Grieg, Sibelius | |
| Ellert en Brammert |
feb 2016 | Diepenbrock, Dvořák, Grieg, Sibelius | Meppel, Zuidlaren |
| Werkman en het Hogeland |
nov 2015 | Brouwer, van Beethoven | Groningen, Leens |
| Groningen, Berlijn, Moskou, Parijs 1923 |
jun 2015 | Milhaud, Mossolov, Ruyneman, Weill | Groningen, Leens |
| Muziek is ons brein |
nov 2014 | Mozart, Stravinsky, Suk | Amsterdam, Groningen |
| Oorlogsherinneringen |
mei 2014 | Haydn, Shostakovich | Groningen, Leeuwarden |
| Russisch met een Franse slag |
nov 2013 | Poulenc, Rachmaninov | Assen, Groningen |
| Der Aa in concert |
jun 2013 | Bruch, Dopper, Schumann, Wagner | Emmen, Groningen |
| Verbeelding |
nov 2012 | Arenski, Ippolitov-Ivanov, Moessorgski | Groningen, Wildervank |
| Beethoven meets Brass |
jun 2012 | van Beethoven | Groningen, Leeuwarden |
| Winds, Strings and Pipes |
mrt 2012 | Jongen, Messiaen, Saint-Saëns | Groningen, Wildervank |
| Uit de nieuwe wereld |
okt 2011 | Barber, Bernstein, Melillo | Assen, Groningen |
| Windkracht! |
jun 2011 | Strauss, Tsjaikovski, de Meij | Groningen, Hoogeveen |
| Rembrandt |
feb 2011 | Badings, Bosmans, Mengelberg, Verhulst, van Otterloo | Assen, Groningen |
| Entartete Kunst |
okt - nov 2010 | Hindemith, Mahler | Assen, Groningen |
|