Webpodium.nl
Online podium voor Nederlandse orkesten
Concertagenda Orkesten Podia Zoeken
W.A. (Wolfgang Amadeus) Mozart (27 januari 1756 - 5 december 1791)
Vader Leopold Mozart was een niet onbelangrijk componist, violist en kapelmeester van het aartsbisschoppelijk orkest te Salzburg, maar gedoemd de geschiedenis in te gaan in de schaduw van zijn zoon. Hij hield de muzikale opleiding van zijn kinderen Nannerl en Wolfgang stevig in de hand, en wist ze als z.g. wonderkinderen op exhibitietournees financieel uit te buiten.
Toch kunnen we zeggen dat Wolfgang, in Salzburg op 27 januari 1756 geboren, een gelukkige jeugd gekend heeft, ondanks de ontberingen die de lange reizen voor het gestel van de kinderen in die tijd meebrachten. Als kleuter leerde hij spelenderwijs piano, en moest als zesjarige "kunstjes" gaan opvoeren in de salons van de fine fleur van de grote Europese steden: na Wenen en Pressburg stonden Parijs, Londen, Den Haag en München op het programma. De indrukken die het kind Mozart toen opdeed, zouden hem later als veelzijdig componist best van pas komen.

Nog voor het gezin in 1766 naar Salzburg terugkeert, verrast Wolfgang zijn vader-leermeester met symfonietjes en sonates. Hij krijgt opdrachten van het hof ("Bastien und Bastienne" en de opera buffo "La Finta semplice") en wordt in het orkest van zijn vader violist-concertmeester. Bewust weigerden de Mozarts daarvoor salaris, om het recht te behouden zich op elk ogenblik vrij te kunnen maken voor concertreizen.

Als de aartsbisschop sterft, beslist zijn strengere opvolger dat het maar eens gedaan moet zijn met die toestanden: Mozart krijgt een behoorlijk salaris, maar moet nu steeds ter beschikking van het orkest staan. Conflicten blijven niet uit, en in 1777 barst de bom: Wolfgang neemt ontslag en gaat op reis, dit keer door moeder begeleid (Leopold kon zijn orkest niet in de steek laten). Terug in Salzburg wordt Mozart organist en concertmeester. Tijdens een verblijf met zijn kapel in Wenen vindt hij de waardering die hem doet besluiten definitief met de aartsbisschop te breken, en het allereerste experiment als "vrije kunstenaar" op te zetten in Wenen (Haydn was toen nog bij Esterhazy en Beethoven te jong). Voor Mozart zelf was dit echter tegelijk het begin van de zorgen: zijn werken werden overal hoog aangeprezen maar laag geprijsd, terwijl kandidaat-pianoleerlingen door de hoge prijs afgeschrikt werden.

In 1891 huwt hij tegen de wil van zijn vader Constanze Weber, zodat ook uit die hoek geen financiële hulp meer moest verwacht worden, terwijl geen van beiden in staat was een gezinsbudget te beheren. Bij het overgrote deel van het publiek wekt Mozart meer bevreemding dan bewondering, en bij de meeste collega's alleen maar onbegrip en naijver. Een gelukkige uitzondering was de vriendschap met de veel oudere Haydn, maar ongelukkigerwijze bevond die zich in Mozarts zwartste periode in Londen.

Voor geen enkele vreemde invloed was Mozart immuun, en alles wist hij tot een zeer persoonlijke synthese te verwerken: de Reformopera van Gluck, Hillers Singspiel en Pergolesi's opera buffa vinden hun bekroning resp. in "La Clemenza di Tito", "Die Zauberflöte" en "Le Nozze di Figaro". Strijkkwartetten draagt hij niet zonder reden eerbiedig op aan Haydn, en de klavierwerken van Carl Philipp Emanuel Bach bepalen mee de stijl van Mozarts pianosonates en -concerto's. J.S. Bach's stijl verwerkt hij tot een zeer persoonlijke polyfonie, die we vooral in het "Requiem" terugvinden, terwijl we duidelijk invloeden van de Mannheimers vinden in de symfonieën.

Als hij op het punt staat naar Praag te verhuizen, waar hij zowel meer artistieke als financiële waardering vond, benoemt de keizer hem (met een hongerloon) tot hofmusicus, om hem toch maar in Wenen te houden. Ook een laatste reis naar het Noorden bracht meer waardering dan geld op. Het grootste deel van zijn inkomen ging dan nog naar dokters en apothekers, omdat Constanze door te snel opeenvolgende zwangerschappen, erg verzwakt was. Ook zijn eigen gezondheid ging achteruit, en omwille van het voorschot, aanvaardt hij de opdracht voor een "Requiem", ofschoon hij op dat ogenblik reeds werkte aan "Die Zauberflöte" en "La Clemenza di Tito". Net voor de voltooiing van het Requiem begeeft zijn gestel het op 5 december 1791 en zijn leerling Carl Süssmayer werkt de partituur af. Door het slechte weer en de ziekte van Constanze was niemand op de begrafenis aanwezig. Zijn lichaam werd in een anoniem massagraf geworpen, zodat het nageslacht hem niet eens postuum kan gaan eer bewijzen.
Bron: Componisten.net

Relevante links

Werken van Wolfgang Amadeus Mozart, klik op een werk voor informatie over uitvoeringen:

'Ch'io mi scordi di te?' voor mezzospraan, piano en orkest
Adagio en Fuga in c, KV 546
Adagio voor viool en orkest in E, KV 261
Aria 'Der Holle Rache' uit "Die Zauberflöte"
Aria 'Der Vogelfanger' uit "Die Zauberflöte", Marsch der Priester
Aria 'Ein Madchen oder Weibchen' uit "Die Zauberflöte"
Aria 'Parto, ma tu ben mio' uit "La clemenza di tito"
Aria 'Porgi amor, qualche ristoro' uit "Le nozze di Figaro"
Aria 'Una donna de quindice anni' uit "Cosi fan tutte"
Aria 'Vedrai, Carino'
Aria 'Venite, inginocchiatavi' uit "Le nozze di Figaro"
Ave Verum
Concert voor fagot en orkest in Bes, KV 191
Concert voor fluit en orkest nr. 1 in G, KV 313
Concert voor fluit en orkest nr. 2 in D, KV 314
Concert voor fluit, harp en orkest in C, KV 299
Concert voor hobo en orkest in C, KV 314
Concert voor hoorn en orkest nr. 2 in Es
Concert voor hoorn en orkest nr. 3 in Es, KV 447
Concert voor hoorn en orkest nr. 4 in Es, KV 495
Concert voor klarinet en orkest in A, KV 622
Concert voor piano en orkest in C nr. 25, KV 503
Concert voor piano en orkest nr. 11 in F, KV 413 (in arrangement van Reinier v.d. Wal)
Concert voor piano en orkest nr. 13 in C, KV 415
Concert voor piano en orkest nr. 14 in Es, KV 449
Concert voor piano en orkest nr. 18 in Bes, KV 456
Concert voor piano en orkest nr. 19 in F, KV 459
Concert voor piano en orkest nr. 2 in Bes, KV 39
Concert voor piano en orkest nr. 20 in d, KV 466
Concert voor piano en orkest nr. 21 in C, KV 467
Concert voor piano en orkest nr. 22 in Es, KV 482
Concert voor piano en orkest nr. 23 in A, KV 488
Concert voor piano en orkest nr. 24 in c, KV 491
Concert voor piano en orkest nr. 27 in Bes, KV 595
Concert voor piano en orkest nr. 9 in Es 'Jenamy', KV 271
Concert voor viool en orkest nr. 2 in D, KV 211
Concert voor viool en orkest nr. 3 in G, KV 216
Concert voor viool en orkest nr. 4 in D, KV 218
Concert voor viool en orkest nr. 5 in A, KV 219
Concert voor viool en orkest nr. 6 in Es, KV 268
Concertaria 'Alma Grande', KV 578
Concertaria 'Bella mia fiamma', KV 528
Concertaria 'Chi sà, chi sà, qual sia', KV 582
Concertaria 'Misero me! ...Misero pargoletto', KV 77
Concertaria 'Non più. Tutta ascoltai...Non temer', KV 490
Concertaria 'Populi di tessaglia', KV 316/300b
Concertaria 'Vado ma dove', KV 583
Conservati fedele
Davidde Penitente
Deel uit de opera "Così fan tutte", KV 588
Divertimento in Bes, KV 137
Divertimento in D, KV 136
Divertimento in D, KV 360
Ergo interest - Quaerere superna
Galimathias Musicum
Gran Partita
Kronungmesse
Kyrie KV 341
Mauerische Trauermusik, KV 477
Mis in c, KV 427
Missa Brevis in d, KV 194
Missa Brevis in d, KV 65
Missa Brevis in G, KV 49
Missa Solemnis in C, KV 139 "Waisenhaus"
Opera "Ascanio in Alba", KV 111
Opera "Bastien und Bastienne", KV 50
Opera "Così fan tutte", KV 588
Opera "Der Schauspieldirektor", KV 486
Opera "Die Entführung aus dem Serail", KV 384
Opera "Die Zauberflöte", KV 620
Opera "Don Giovanni", KV 527
Opera "Idomeneo, Re di Creta", KV 366
Opera "Il Ré Pastore", KV 208
Opera "Il sogno di Scipione", KV 126
Opera "La Clemenza di Tito", KV 621
Opera "La finta giardiniera"
Opera "La finta semplice", KV 51
Opera "Le Nozze di Figaro", KV 492
Opera "Lucio Silla", KV 135
Opera "Mitridate, ré di Ponto", KV 87
Opera "Zaide", KV 344
Ouverture "Così fan tutte"
Ouverture "Der Schauspieldirektor"
Ouverture "Die Entführung aus dem Serail", KV 384
Ouverture "Die Zauberflöte"
Ouverture "Don Giovanni"
Ouverture "Don Juan"
Ouverture "Idomeneo"
Ouverture "Il dissoluto punito, ossia Don Giovanni", KV 527
Ouverture "La Clemenza di Tito"
Ouverture "Le Nozze di Figaro", KV 492
Ouverture "Titus"
Requiem in d, KV 626
Serenade in G, KV 525 'Eine kleine Nachtmusik'
Serenade nr. 10 KV 361 'Gran Partita'
Serenade nr. 12 in c
Serenade nr. 6 in D, KV 239 'Serenata notturna'
Serenade voor blazers in c
Sinfonia concertante voor 4 blazers en orkest, KV 297b
Sinfonie concertante voor viool, altviool en orkest in Es, KV 364
Spieluhrfantasie II, KV 608, bewerking voor 10 blaasinstrumenten (in arrangement van Peter Greve)
Sub tuum praesidium
Symfonie nr. 1 in Es, KV 16
Symfonie nr. 10 in G, KV 74
Symfonie nr. 11 in D, KV 84
Symfonie nr. 12 in G, KV 110
Symfonie nr. 13 in F, KV 112
Symfonie nr. 14 in A, KV 114
Symfonie nr. 15 in G, KV 124
Symfonie nr. 16 in C, KV 128
Symfonie nr. 17 in G, KV 129
Symfonie nr. 18 in F, KV 130
Symfonie nr. 19 in Es, KV 132
Symfonie nr. 2 in Bes, KV 17
Symfonie nr. 20 in D, KV 133
Symfonie nr. 21 in A, KV 134
Symfonie nr. 22 in C, KV 162
Symfonie nr. 23 in D, KV 181
Symfonie nr. 24 in Bes, KV 182
Symfonie nr. 25 in g, KV 183 'Kleine'
Symfonie nr. 26 in Es, KV 184
Symfonie nr. 27 in G, KV 199
Symfonie nr. 28 in C, KV 200
Symfonie nr. 29 in A, KV 201
Symfonie nr. 3 in Es, KV 18
Symfonie nr. 30 in D, KV 202
Symfonie nr. 31 in D, KV 297 'Paris'
Symfonie nr. 32 in G, KV 318
Symfonie nr. 33 in Bes, KV 319
Symfonie nr. 34 in C, KV 338
Symfonie nr. 35 in D, KV 285 'Haffner'
Symfonie nr. 36 in C, KV 425 'Linzer'
Symfonie nr. 38 in D, KV 504 'Praag'
Symfonie nr. 39 in Es, KV 543
Symfonie nr. 4 in D, KV 19
Symfonie nr. 40 in g, KV 550
Symfonie nr. 41 in C, KV 551 'Jupiter'
Symfonie nr. 5 in Bes, KV 22
Symfonie nr. 55 in Bes, KV 45b
Symfonie nr. 6 in F, KV 43
Symfonie nr. 7 in D, KV 45
Symfonie nr. 7a in G, KV 45a 'Alte Lambacher'
Symfonie nr. 8 in D, KV 48
Symfonie nr. 9 in C, KV 73
Triebensee uit "Don Giovanni"
Vesperae Solenelles de Confessore, KV 339
Zes Duitse Dansen

Verwante componisten:

Bach, Johann Sebastian
Beethoven, Ludwig van

Andere schrijfwijzen:

  • W.A. Mozart
  • W. A. Mozart

Deze lijst met schrijfwijzen wordt automatisch gegenereerd uit zoektermen en externe concertagenda's en moet het mogelijk maken dat bezoekers die andere schrijfwijzen hanteren via zoekmachines toch deze pagina kunnen vinden.