Webpodium.nl
Online podium voor Nederlandse orkesten
Concertagenda Orkesten Podia Zoeken

Kamerorkest "Utrechtse Muziekacademie"

OrkestKamerorkest "Utrechtse Muziekacademie"  Website  Email
Reeks UMA Kamerorkest speelt Smit, Roussel en Mendelsohn
Dirigent Marco Bons
Programma

 Albert Roussel's verrukkelijke en geestige Petite Suite is, begrijpelijkerwijs, een van de populairste werken van de componist. Dit compacte werk is een prima kennismaking met de karakteristieke eigenschappen van Roussel's muziek. De Suite opent met een energieke, strak ritmische figuur. De Aubade wordt verder gekenmerkt door sensuele melodieën en briljante maar subtiele orkestratie; van motieven in de fluit wordt gezegd dat ze gesprekken van de vogels buiten de woonplaats van de componist te verbeelden. Een overgangspassage van de hoorn leidt naar een smekende melodie in de hobo. Het middendeel is meer gepassioneerd, gekruid door onderscheidend harmonisch gevoel. De Mascerade, bruisend met ritmische kracht en sprankelende orkestratie, brengt de Suite naar een vrolijk, zij het enigszins abrupt slot.

Felix Mendelssohn voltooide de C-klein symfonie kort na zijn 15e verjaardag, de première was thuis. Vijf jaar later introduceerde hij de symfonie op het podium voor de Philharmonic Society of London. Bij het overwegen van de wonderbaarlijke talenten van Mendelssohn is een vergelijking met Mozart onvermijdelijk. Men zou kunnen stellen dat eerst meesterlijke symfonie van Mozart ( na vele jeugdige experimenten ) nr. 25 in G minor is, gecomponeerd op de leeftijd van 17. De vijftienjarige Mendelssohn vond voor zijn eerste symfonie dezelfde ademloze, dramatisch energie als Mozarts twee kleine terts symfonieën. Toch zou het verkeerd zijn om Mendelssohns teveel met Mozart te vergelijken. Zelfs als tiener bezat Mendelssohn een karakteristieke componeerwijze, met een talent voor ongebreidelde voorwaartse beweging gevormd door lange crescendo's en naadloze overgangen, zoals te horen in het openingsdeel van de symfonie. Het andante is overgoten met zoete zingende melodieën, gelijkelijk verdeeld tussen de strijkers en blazers. Het menuetto, gecomponeerd in het kielzog van symfonische scherzo van Beethoven, is iets van een erfenis. Mendelssohn misschien voelde zich ongemakkelijk met de gedateerde klank van het menuetto en liet het vervangen door een orkestratie van zijn hoogvliegende scherzo uit de stijkoktet bij de Londense première. Gelukkig bleef het originele menuetto bewaard en keerde terug naar de originele partituur. Elke twijfel over de Mozart verbinding verdwijnt met de start van de finale, de melodie een onmiskenbare parodie van de equivalente thema uit de Symfonie nr. 40. De prominente klarinetmelodie toont Mendelssohns kunst van klanksmeden, terwijl fugato passages lijken te leunen op Haydn en Mozart in de intensivering van de ontwikkeling van de compositie. Het triomfantelijke einde in C majeur verwijst naar Beethoven, die eenzelfde slot in zijn noodlottige vijfde symfonie bereikt.

Leo Smit werd geboren op 14 mei 1900 in de Amsterdamse Plantagebuurt. Hij stamde uit een welgestelde, niet-religieuze Portugees-joodse familie. Hij begon al jong met muzieklessen en schreef zijn eerste compositie op zestienjarige leeftijd. Nog in zijn studietijd, in 1922, schreef hij het orkestwerk Silhouetten, dat drie jaar later werd uitgevoerd door het Concertgebouworkest onder leiding van Cornelis Dopper. Net als veel andere Nederlandse componisten voelde hij zich aangetrokken tot de nieuwe Franse muziek, en in 1927 vertrok hij naar Parijs, waar hij negen jaar zou blijven. Het grootste werk dat Smit in zijn Parijse tijd onder handen heeft gehad was de Symfonie in C groot. De eerste schetsen van deze neo-klassieke symfonie dateren van 1927. Het werk kwam pas gereed in 1936. In de symfonie blijkt de enorme ontwikkeling die Smit in de jaren dertig heeft doorgemaakt. Zijn stijl is zakelijker geworden, meer gericht op constructie en minder op orkestrale pracht. Het was de componist Karel Mengelberg - een goede vriend van Leo Smit - die de Symfonie met het VARA-orkest in première bracht. Dat was op 2 juli 1938 in de VARA-studio in Hilversum. Na nog een jaar in Brussel te hebben gewoond, vestigde Smit zich in 1937 weer in Amsterdam. Zijn naam was in Nederland definitief gevestigd; zijn composities waren ook via de radio regelmatig te horen. Op de Duitse invasie volgden steeds meer anti-Joodse maatregelen. De situatie verergerde geleidelijk, ook voor musici. In 1941 mochten joodse musici niet meer in het openbaar optreden, later zelfs hun vak niet meer uitoefenen. Begin april 1943 werden Leo Smit en zijn vrouw via de Hollandse Schouwburg op transport gesteld naar doorgangskamp Westerbork. Eind april werden zij afgevoerd naar het vernietigingskamp Sobibor, waar zij direct na aankomst werden vermoord.

Albert Roussel- Petite suite, opus 39
Felix Mendelssohn Bartholdy- Symfonie nr. 1 in c, opus 11
Leo Smit- Symfonie in C
Concerten
za10januari201520:15 Google Maps  Geertekerk, Utrecht
zo11januari201516:00 Google Maps  Amstelkerk, Amsterdam
flyer

  ReeksPeriodeWerken vanConcerten in
  30 jaar UMA nov 2024Piston, van BeethovenAlmere, Utrecht
  La Voix Humaine jun 2024PoulencUtrecht
  L'elisir d'amore mrt 2024DonizettiVelsen
  Najaar 2023 nov 2023Brahms, Rimski-KorsakovUtrecht
  Nederlandse première van Schuberts Symfonie D.708a jun 2023Schoeck, Schubert, WagnerUtrecht
  Vuurwerk met Beethoven jan 2023van BeethovenLeiden, Utrecht
  Strong on Oaks jun 2022Mendelssohn Bartholdy, Nyman, WilmsUtrecht
  Piano days met het UMA Kamerorkest mrt 2022Rossini, Schumann, WeillAlmere, Utrecht
  Turandot okt 2021PucciniVelsen
  Najaarsprogramma 2020 nov 2020Mozart, Wilms, van BeethovenUtrecht
  Turandot mrt 2020PucciniVelsen
  Lustrumconcerten nov 2019Brahms, Strauss, van BeethovenAmsterdam, Utrecht
  Januari 2019 jan 2019Schubert, Wagner, WolfUtrecht
> UMA Kamerorkest speelt Smit, Roussel en Mendelsohn jan 2015Mendelssohn Bartholdy, Roussel, SmitAmsterdam, Utrecht
  UMA kamerorkest ontmoet……..Koperkwintet Cu4 jun 2014van BeethovenUtrecht
  Lustrumconcerten: Die Walküre (1e akte) - Richard Wagner jan 2014Debussy, Wagner, von GluckUtrecht
  Voorjaar 2013 jun 2013Debussy, Rimski-Korsakov, ShostakovichTilburg, Utrecht
  Brahms en Rota mrt 2013Brahms, RotaAmsterdam, Utrecht
  Strauss & Beethoven jun 2012Strauss, van BeethovenAmsterdam, Utrecht
  Haydn - Profiev - Adams 2012 jan 2012Adams, Haydn, Prokofiev's-Hertogenbosch, Utrecht
  Voorjaarsconcerten 2011 mei 2011Martinů, van BeethovenAmsterdam, Utrecht
  Januariconcerten 2011 jan 2011Brahms, Ginastera, Schönberg's-Hertogenbosch, Utrecht
  Voorjaarsconcerten 2010 jun 2010Dvořák, Mendelssohn Bartholdy, Rimski-Korsakov's-Hertogenbosch, Utrecht
  Januariconcerten 2010 jan 2010Keuris, Mozart, van Beethoven's-Hertogenbosch, Utrecht
  Lustrumconcerten 2008 jan 2009Mahler, Mozart's-Hertogenbosch, Utrecht
  Die Jahreszeiten jun 2008HaydnAmsterdam, Utrecht
  UMA Kamerorkest speelt Franse meesterwerkjes jan 2008Ibert, Ravel, Saint-SaënsAmsterdam, Utrecht
  Groot Concertkoor Amsterdam & UMA Kamerorkest 2007 jun 2007Puccini, SchubertAmsterdam, Utrecht
  Nederlandse première van het klarinetconcert van Berthold Goldschmidt apr 2007Goldschmidt, Mendelssohn Bartholdy, SchulhoffAmsterdam, Utrecht
  Januariconcert 2007 jan 2007Ligeti, Shostakovich, van BeethovenAmsterdam, Utrecht
  Februari 2006 feb 2006Brahms, SchumannAmsterdam, Utrecht
  Januari 2006 jan 2006Mozart, SchumannAmsterdam, Utrecht
  Voorjaarsprogramma 2005 mrt 2005Prokofiev, TsjaikovskiAmsterdam, Utrecht