Leids Barok Ensemble
| Orkest | Leids Barok Ensemble  |
| Reeks |
Najaar 2025 - Buitengewoon Barok |
| Artistieke leiding |
Xander Baker |
| Solist | Xander Baker, cello en gamba |
| Programma |
De barokperiode (circa 1600-1750) is even enerverend als fascinerend. In geen andere episode ontstonden er op hetzelfde moment op tal van plaatsen in Europa zoveel vernieuwingen in de muziekliteratuur. Vandaag speelt het LBE een staalkaart hiervan. We nemen u mee naar Italië, waar Durante grondlegger was van de zgn. Napolitaanse school. Hij schreef niet het gemakzuchtige (want goed betalende) genre ‘theatermuziek’, maar componeerde tal van sacrale en profane werken, waaronder het concerto voor strijkers nr 4 in e. Ook Corelli was een veelschrijver, in zijn tijd ook ver buiten Italië al beroemd en geliefd. Hij zette met zijn vernieuwende concerti grossi (waaronder het kerstconcert, dat u vandaag hoort) de standaard voor componisten als Vivaldi en Händel. De Italiaan Platti trok al jong de Alpen over naar Würzburg, waar hij als componist, dirigent, hoboïst en zanger een nieuw solo-concertgenre schiep door de integratie van het solo-instrument in het ensemble (de zgn. Empfindsame-stijl). Tegelijk ontwikkelde de Duitser Graun zich onder invloed van Pisendel en Tartini tot een groots componist van tal van virtuoze solowerken, o.a. voor cello en viola da gamba. Daarnaast was hij docent van o.a. Johann Friedemann Bach (een van de zonen van J.S. Bach). Geboren in Duitsland, maakte Händel vooral carrière in London, waar hij niet alleen tal van concerti grossi op de Italiaanse wijze componeerde, maar vooral furore maakte met zijn oratoria. Hij had er zelfs een eigen theater, was geliefd bij het volk en in koninklijke kring (o.a. music for the Royal Fireworks), en produceerde onder hoge druk veelvuldig meesterwerken. Zo ontstond de Ode voor St. Cecilia’s dag in slechts 9 dagen. Xander Baker Xander Baker is een echte duizendpoot en voelt zich thuis in een groot aantal muziekstijlen. Oorspronkelijk opgeleid als klassiek cellist, is Xander nu gespecialiseerd in historisch geïnformeerde uitvoering op diverse snaarinstrumenten, met name de viola da gamba en de cello. Dit omvat alle maten gamba’s, de violone van 8 voet en 16 voet en de Weense bas. Xander woont in Nederland en onderhoudt een druk freelance schema als continuospeler, consortlid en solist. Hij is vooral bekend om zijn flexibiliteit en inventiviteit met een baslijn, vocale frasering en energieke virtuositeit. |
Concerten
|
|
| |
| | Reeks | Periode | Werken van | Concerten in |
 | Buitengewoon Barok |
nov 2025 | Corelli, Durante, Graun, Händel, Platti | Kimswerd, Leiden |
| | Voorjaar 2025 |
apr 2025 | Bach, Bach, Hellendaal, Händel, Locatelli, Mozart | Leiden |
| | Grenzeloos |
nov 2024 | Bach, Farina, Geminiani, Hellendaal, Locke, Scheidt | Leiden, Rozendaal |
| | Streken rond Bach |
apr - mei 2024 | Avison, Bach, Buxtehude, Haydn, Mozart, Vivaldi | Leiden, Vessem, Vlieland |
| | La transizione continua |
nov 2023 | Albinoni, Hellendaal, Locke, Mendelssohn Bartholdy, Neruda, Purcell | Leiden, Terheijden |
| | Lemps |
jul 2023 | Bach, Graf, Marais, Scarlatti, Stamitz, van Wassenaer | Lemps (Frankrijk) |
| | Amore e Tristezza |
nov 2022 - mrt 2023 | Corelli, dall'Abaco, Giacomelli, Händel, Monteverdi, Vivaldi | Kimswerd, Leiden, Mijnsheerenland |
| | Bizarre Barok |
jun 2022 | Bach, Eccles, Mozart, Telemann | Leiden, Vlieland |
| | Und drang! |
nov - dec 2021 | Albinoni, Bach, Händel, von Bibern | Leiden, Terheijden, Vessem |
| | Voorjaar 2021 |
mrt 2021 | | Leiden, Terheijden |
| | Najaar 2020 |
nov 2020 | | Kimswerd, Leiden |
| | Voorjaar 2020 |
mrt - apr 2020 | Bach, Boccherini, Mattero, Mendelssohn Bartholdy, Purcell, Sweelinck | Leiden, Terheijden |
| | Najaar 2019 'Hete herfst' |
nov 2019 | Händel, Messiaen, Vivaldi, Zellbell jr., von Bibern | Leiden, Vessem |
| | Voorjaar 2019 |
apr 2019 | Bach, Castrucci, Haydn, Pärt, Sardelli, Vitali, Vivaldi | Leiden, Rozendaal |
| | Voorjaar 2016 |
apr 2016 | Bach, Händel, Schmelzer, Valentini | Kimswerd, Leiden |
|