Maarten Altena (geboren op 22 januari 1943) |
Maarten Altena werd geboren op 22 januari 1943 in Amsterdam. Hij studeerde contrabas aan het Amsterdams Conservatorium en volgde van 1984 tot 1988 privélessen compositie bij Robert Heppener.
Als improvisator - en vanaf 1979 als leider van eigen ensembles - bouwde Altena een internationale reputatie op, die hem tot een voorloper maakte van een muziek die op een eigen geraffineerde wijze improvisatie weet te structureren met gecomponeerde elementen. Voor zijn eigen ensembles schreef hij door de jaren heen tientallen composities. Samen met Michel Waisvisz richtte hij in 1978 de stichting Claxon op, die behalve platen ook vijf festivals 'fabriceerde'. Van 1991 tot 2001 was hij betrokken bij de concertserie RUMORI, waarvan hij mede initiatiefnemer was.
Vanaf 1980 (de oprichting van het Maarten Altena Ensemble) heeft Altena voortdurend muziek geschreven voor zijn eigen ensemble. Na 1985 ontstonden zijn eerste composities voor andere dan zijn eigen ensembles zoals First Floor (1989) voor het Nederlands Blazers Ensemble, Speaking (1990) voor de Nieuwe Slagwerkgroep Amsterdam en Pitch (1990) voor het Mondriaan Kwartet, en solisten zoals Stave (1988) voor tenorsaxofonist Peter van Bergen, Toonzucht (1991) voor zangeres Jannie Pranger en Puls (1993) voor slagwerker Johan Faber. Voor het Nederlands Studenten Orkest schreef hij Secret instructions (1992). Voor de NPS werd in 1992 door Henk van der Meulen een film gemaakt over zijn compositie Code. In 1996 volgde Zijdelings Afgesproken op tekst van Frank VandeVeire voor het (MAE) plus theatergroep Discordia. In 1998 schreef Altena op een tekst van Remco Campert het muziektheaterstuk Mijlpaal er trilt iets (Theatergroep Hollandia). Voor het zeventiende World Wide Video Festival (1999) schreef Altena muziek bij Ger van Elks De horizon, een geestelijk verschiet / Horizon. In 2000 volgde Eluard/Beckett, op teksten van Eluard en Beckett voor het MAE, en in 2001 Album voor klarinettist David Kweksilber en Mouthpiece II voor het Nederlands Blazersensemble. In 2002 volgde La Dolce Ferita (Torquato Tasso) voor het vocale Kassiopeia-kwintet en het MAE. Voor het Nederlands Blazers Ensemble schreef Altena in 2003 Der tolle Mensch (Nietzsche) en arrangeerde hij de Kindertotenlieder van Mahler voor vijftien instrumenten. Tevens schreef hij voor het MAE en de dansgroep Leine&Roebana het stuk Dans.
In 1978 ontving Altena samen met Michel Waisvisz de Wessel Ilckenprijs voor jazz en geïmproviseerde muziek.
|
Bron: MuziekGroep Nederland, 2004 |