Robert Heppener (9 augustus 1925 - 25 augustus 2009) |
Robert Heppener werd geboren in Amsterdam in 1925. Zijn muzikale opleiding kreeg hij aan het Amsterdams Conservatorium: piano bij Jan Odé en Johan van den Boogert. Daarna volgde hij compositielessen bij Bertus van Lier.
Hij was enkele jaren leraar theoretische vakken aan het Muzieklyceum te Amsterdam; vervolgens was hij als docent voor compositie en theorie verbonden aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en aan het conservatorium in Maastricht. Thans wijdt hij zich volledig aan het componeren.
Heppener schreef werken voor verschillende bezettingen; voor orkest onder meer een Symfonie (1952), Derivazioni (1958), Eglogues (1963), Air et sonneries (1969), Muziek voor straten en pleinen (1970) en Boog (1988, voor het Eeuwfeest van het Concertgebouworkest). Zijn werken voor vocale bezettingen lopen uiteen van Cantico delle Creature di San Francesco d'Assisi (1952), voor hoge stem en strijkorkest, tot en met Memento (1984), voor sopraan en ensemble, geschreven voor Jane Manning en het Nieuw Ensemble. De werken voor koor a cappella: o.a. Canti carnascialeschi (1966), Del iubilo del core che esce in voce (1974), Nachklänge (1977) en Bruchstücke eines alten Textes (1990), nemen een voorname plaats in zijn oeuvre in. Verder schreef hij kamermuziek, toneel en filmmuziek. Als karakteristiek voor zijn muziek kunnen de volgende regels van zijn leerling Joël Bons gelden: "Heppener heeft in zijn muziek nooit een bepaalde school vertegenwoordigd, maar steeds met grote integriteit zijn eigen 'innerlijke logica' gevolgd, gebaseerd op kennis van en liefde voor de traditie".
In 1969 ontving hij de Fontein Tuynhoutprijs voor Canti carnascialeschi en in 1974 de Willem-Pijperprijs voor Four songs on poems by Ezra Pound (1970). Voor Im Gestein (1992) ontving hij in 1993 de Matthijs-Vermeulenprijs. In 1996 kreeg Heppener de Johan Wagenaarprijs voor zijn gehele oeuvre en in 2000 de ANV-Visser-Neerlandiaprijs.
|
Bron: MuziekGroep Nederland, 2000 |
Deze lijst met schrijfwijzen wordt automatisch gegenereerd uit zoektermen en
externe concertagenda's en moet het mogelijk maken dat bezoekers die andere
schrijfwijzen hanteren via zoekmachines toch deze pagina kunnen vinden.