Michel van der Aa (1970) studeerde compositie en muziekregistratie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Hij volgde compositielessen bij Diderik Wagenaar, Gilius van Bergeijk en Louis Andriessen. In 1993 startte hij een opnamebedrijf voor hedendaagse muziek. Hij heeft instrumentale, orkestrale en elektronische stukken gecomponeerd en werkte veelvuldig samen met kunstenaars uit andere disciplines. Zijn werk wordt uitgevoerd door gerenommeerde musici in Nederland en in het buitenland. In 1994 nam hij deel aan de International Dance Course for professional Choreographers and Composers met behulp van een beurs van het Fonds voor de Podiumkunsten. In nauwe samenwerking met choreograaf Philippe Blanchard maakte hij in 1996 Staring at the Space. Dit avondvullend werk voor orkest en 10 dansers was een opdracht van het Norköpping Symphony Orchestra Sweden. In het seizoen 1997/'98 was hij "composer in residence" van Slagwerkgroep Den Haag. In 1999 componeerde hij tape inserts voor de opera Writing to Vermeer van Louis Andriessen/Peter Greenaway. Met zijn stuk Between won Van der Aa de Gaudeamus Prijs 1999. Het Amsterdamse Fonds voor de Kunst gaf hem in 2000 de Matthijs Vermeulen Aanmoedigingsprijs voor Attach. In februari 1999 ging Faust in première in Tokyo, een groot werk voor kamerorkest, dansers en acteurs, geschreven in opdracht van het New National Theatre Tokyo. Michel van der Aa kreeg opdrachten van onder meer Slagwerkgroep Den Haag, VPRO televisie (Reiziger in Muziek), Norrköping Symphony Orchestra Sweden, Donaueschinger Musiktage, Ives Ensemble, New National Theatre Tokyo, Spring Loaded Festival London, Schönberg Ensemble, Tomoko Mukaiyama, Maarten Altena Ensemble, De Nederlandse Opera, PFS Ensemble Sweden.
|