Martijn Padding (geboren op 24 april 1956) |
Martijn Padding studeerde compositie bij Louis Andriessen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, piano bij Fania Chapiro en muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht.
Zijn oeuvre varieert van korte solostukken tot grootschalige symfonische werken en muziektheater. In zijn meer recente werk staan zijn kenmerkende hoekigheid en kernachtige harmonisch gestructureerde taal minder op de voorgrond. Hoewel Paddings stukken vaak een muzikaal technisch uitgangspunt hebben, is in toenemende mate een theatraal element in zijn werk aanwezig.
In zijn esthetiek bestaat geen hiërarchie tussen bijvoorbeeld modernistische elementen, invloeden uit de popcultuur of historische klassieke uitgangspunten.
Paddings composities komen dikwijls tot stand in nauwe samenwerking met de betrokken musici. De samenwerking met het avant-gardistisch kwintet Ensemble LOOS resulteerde in verschillende werken, zowel met als zonder elektronica. Voor het ensemble schreef hij onder andere de opera Tattooed Tongues op libretto van Friso Haverkamp. Deze ging in première tijdens het Warschauer Herbst Festival 2001.
Ook met dirigent Jurjen Hempel heeft Martijn Padding inmiddels een langdurige samenwerking. Vorig jaar dirigeerde Hempel de premiere van het orkestwerk KIER dat voor hem geschreven was.
Paddings composities worden met grote regelmaat in binnen- en buitenland uitgevoerd door belangrijke ensembles, solisten en orkesten.
Bovendien maakte Padding radiodocumentaires en werkte hij jarenlang als pianobegeleider bij het dansgezelschap van Krisztina de Châtel. Tegenwoordig is hij docent compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
|
Bron: Nederlands Studenten Orkest, 2006 |