Toek Numan (geboren op 26 augustus 1971) |
Toek Numan (Schagen, 1971) studeerde compositie bij Geert van Keulen aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam (1990-96) en Muziekwetenschap aan de Universiteiten van Amsterdam (1989-90) en Utrecht (1996-97). Hij maakte zijn debuut als componist in het televisieprogramma Reiziger in Muziek in december 1996 met Burnout, geschreven voor het ensemble Combustion Chamber in opdracht van de VPRO.
Voor Il Giocoliere Errante (1998), geschreven voor het Asko Ensemble, ontving hij de Aanmoedigingsprijs Muziek 1999 van de stad Amsterdam. Hij werkte verder samen met bekende musici en ensembles zoals Tomoko Mukaiyama, René Eckhardt, Calefax, Orkest De Volharding, het Nederlands Blazers Ensemble, Nieuw Sinfonietta Amsterdam (Maantuin (2001) ging tijdens het Holland Festival 2001 in première in het Concertgebouw in Amsterdam), het Noord Nederlands Orkest, en het Doelen Ensemble. Naast concertmuziek schrijft Toek Numan ook graag muziek voor film en theater.
Toek Numan over zijn eigen werk:
'In mijn werk zul je niet snel seriële technieken of vooropgezette strenge vormen aantreffen. Het schrijven gaat bij mij in de regel geheel intuïtief in z'n werk - ik vaar volledig op m'n oren en m'n fantasie.. Vanuit een enkele impuls komt een grotere beweging voort, en vanuit die beweging steeds zoekend naar de volgende stap ontstaat een verhaal. Harry Mulisch omschreef schrijven eens als een vorm van herinneren. Je haalt je iets voor de geest, als een herinnering, zo gedetailleerd mogelijk, en dan schrijf je het op.'
'Ik ben een "noten-componist" - klanken en effecten zijn ondergeschikt aan de toonhoogte-structuur. Ik streef naar het creëren van een organisch geheel, met een gebalanceerde vorm, maar elk stuk moet vooral ook een avontuur zijn, in de eerste plaats voor mezelf, maar ook een waar de toehoorder wordt uitgenodigd in te stappen. Het moet daarbij niet zo zijn dat de luisteraar een (letterlijk) verhaal nodig heeft om de muziek te kunnen volgen. Mijn muziek zou ik wat dat betreft omschrijven als een mengvorm van absolute muziek en programmamuziek.'
'Er zijn allerlei muzikale invloeden in mijn stukken hoorbaar, van barok tot impressionisme tot hardrock - ik ben een magneet waaraan een veelheid aan muzikale en buitenmuzikale indrukken blijft hangen die samen de grondstof vormen voor mijn composities. De brandstof is m'n gevoel. M'n intuïtieve overzicht bepaalt de vorm.'
|
Bron: NSO |