Vanessa Lann (geboren op 6 april 1968) |
Vanessa Lann, geboren in New York in 1968, begon reeds op vijfjarige leeftijd met componeren en pianospelen. Zij studeerde compositie bij Ruth Schonthal aan het Westchester Conservatory of Music met steun van de beurs 'William Petchek.' Ze was twee keer studente aan het Tanglewood Institute en ze studeerde summa cum laude af aan de Harvard University, waar ze onder andere les had van Earl Kim, Leon Kirchner en Peter Lieberson. Tijdens haar studiejaren was Lann samensteller van radio programmas in Boston en muziek directeur voor toneelstukken aan het American Repertory Theater.
Vanessa Lann heeft diverse Amerikaanse prijzen gewonnen. In 1990 ontving zij vanuit de Harvard University de John Knowles Paine Traveling Fellowship, wat haar in de gelegenheid stelde om naar Nederland te gaan. Aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag studeerde Lann bij Theo Loevendie en Gilius van Bergeijk.
Tegenwoordig is Vanessa Lann als componiste en docente werkzaam in Nederland. Ze schreef vele opdrachtcomposities voor verschillende muziekgezelschappen, zoals het Radio Kamer Orkest, het Nieuw Ensemble, het Maarten Altena Ensemble, Ensemble Wendingen, Orkest de Volharding en Ensemble 'de ereprijs'. Ook schreef zij composities voor Tomoko Mukaiyama, Harry Sparnaay, Annelie de Man, Ivo Janssen, Marcel Worms, Guy Livingston en Eleonore Pameijer. Vanessa Lann is medeoprichter van het Newt Hinton Ensemble, een internationaal ensemble dat zich inzet voor het uitvoeren van nieuwe muziek.
Vanessa Lann heeft gedurende haar carrière vele prijzen gewonnen. In 1993 werd haar compositie Madness and the Moonwoman uitgevoerdt tijdens het Jubileum Concert van het Nederlands Ballet Orkest en in 1995 ontving zij de Aanmoedigingsprijs van het Amsterdams Fonds voor de Kunst voor haar compositie Inner Piece voor piano. Voor dit stuk ontving ze ook de Boswil International Composition Competition (Zwitserland) en de Collegium Novum Competition (VS). Haar muziek wordt uitgevoerdt door de hele wereld, in concerten en festivals zoals Gaudeamus Muziek Week, Warsaw Autumn (Polen), Summergarden (VS), June-in-Buffalo (VS) en Ars Musica (België). Haar werk is opgenomen op cd's van BV Haast, Donemus en Wergo (Duitsland).
De meeste van Lann's composities bevatten rituele elementen. Zij gebruikt repeterende figuren en structurele proporties van getallen om een wereld te scheppen waarin elk subtiel gegeven een betekenis heeft. Voor haar is beperking een uitdaging; zij zoekt bijvoorbeeld naar de grenzen van het hoorbare, hoe lang een noot kan duren of hoe lang herhalingen van patronen boeiend blijven. Deze zoektocht naar extremen met gelimiteerd materiaalgebruik vormt de kracht van haar werk; de luisteraar moet zich kunnen concentreren en opgaan in de tijd- en klankwereld van de muziek zonder complexiteit, zodat deze de essentie van het stuk kan bevatten.
|
|