Webpodium.nl
Online podium voor Nederlandse orkesten
Concertagenda Orkesten Podia Zoeken
Daan Manneke (geboren op 7 november 1939)
Daan Manneke werd geboren op 7 november in 1939 in Kruiningen (Zeeland). Een veelzeggende naam: Manneke is afgeleid van het Vlaamse mannekijn, 'paspop' (waar dan weer het 'Franse' woord mannequin van is afgeleid). Vlaamse voorouders, aan moederszijde is er nog een Spaans soldaat die in de Tachtigjarige oorlog in Zeeland bleef hangen. De afkomst resulterend in een onhollandse, ruime(re) blik, die, via Gezelle, reikt tot in het land van Verlaine en Rimbaud. Boerenzoon gebonden aan aarde en seizoenen. Een rechtzinnige vader, gesteld op orde, een meer spiritueel voelende moeder. Orthodox-protestants gezin, een radio is niet in huis, wel een bijbel. De psalmen zijn zijn dagelijkse kost. Al vanaf zijn prille jeugd is zingen de gewoonste zaak van de wereld. Zeeland is nog zonder hordes toeristen: een archipel van tegenstellingen en kleinschalige gemeenschappen.

Daan Manneke kreeg zijn eerste muzieklessen van Adriaan Kousemaker, muziekdocent en -uitgever in Goes. Vanaf 1959 volgt een studie aan het Brabants Conservatorium in Tilburg bij Jan van Dijk (compositie) en Huub Houët en Louis Toebosch (orgel). Vervolgstudie bij Kamiel d'Hooghe in Brugge en Brussel.

Leven en composities krijgen definitief vorm door de kennismaking, lessen (vanaf 1966) en vriendschap met Ton de Leeuw, in Nederland jarenlang de enige voorvechter en kenner van de niet-westerse muziek. Een inspiratiebron voor het leven. Het is Ton de Leeuw die hem in contact brengt met Olivier Messiaen, bij wie hij enige lessen volgt. Na jarenlang organist te zijn geweest wordt Daan Manneke in 1972 docent aan het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium, vanaf 1986 docent compositie, een functie waarin hij inmiddels een groot aantal leerlingen heeft opgeleid.

Daan Manneke is oprichter van het kamerkoor Cappella Breda (1976), een koor waarmee hij tal van - ook voor zijn denken over muziek - belangrijke programma's heeft gebracht en brengt: van Venetiaanse dubbelkorigheid tot Bruckner, Arvo Pärt en onbekende Renaissance-componisten.

Wezenlijk voor Daan Manneke's denken over muziek is zijn grote belangstelling voor improvisatie, de andere kant van de vaak organisch gegroeide, strenge vorm. Actie tegenover reflectie, inval tegenover uitgebalanceerde vorm. Als geen ander weet Manneke in cursussen een heel publiek tot improviseren (en wat is dat anders dan het overboord gooien van versleten denkpatronen) te brengen. In 1977 publiceerde hij Omgaan met muziek, een werkboek voor eigentijdse improvisatie. Een boek waaruit grote belangstelling blijkt voor de opleiding van jonge musici. Een belangstelling die ook blijkt uit Signalen van veraf en dichtbij, een serie van ruim veertig korte stukken voor kleine ensembles (1981).

Inmiddels schreef Manneke een groot en veelzijdig oeuvre van meer dan 150 werken. Voor zijn vele verdiensten op muzikaal terrein ontving Daan Manneke in 1999 de cultuurprijs van de provincie Noord-Brabant.
Bron: Donemus

Relevante links

Werken van Daan Manneke, klik op een werk voor informatie over uitvoeringen:

Cantique de Pascal (in arrangement van Bart Visman)
Psalm 122
Rilke-Trakl-Hölderlin, Liturgien für Kammerchor
Sine nomine

Verwante componisten:

Dijk, Jan van
Messiaen, Olivier