Webpodium.nl
Online podium voor Nederlandse orkesten
Concertagenda Orkesten Podia Zoeken
Louis Andriessen (6 juni 1939 - 1 juli 2021)
Louis Andriessen werd geboren op 6 juni 1939 te Utrecht. Hij studeerde compositie bij zijn vader, Hendrik Andriessen, en later bij Kees van Baaren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Na het behalen van de compositieprijs studeerde hij verder bij Luciano Berio in Milaan (1962 63) en in Berlijn (1964 65).

Behalve als componist en uitvoerend musicus is hij, sinds 1978, actief als leraar aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.Verder doceerde hij o.a. aan The Californian Institute of Arts (Los Angeles) Princeton University. In 1987 gaf hij lezingen over muziek theorie en compositie aan de Yale University. In 1994 werd hij benoemd tot artistiek leider van het Meltdown Festival in South Bank Centre te Londen. In 1997 was hij voor korte tijd bijzonder hoogleraar kunst en cultuur aan de Katholieke Universiteit Nijmegen voor de Anton van Duinkerken-wisselleerstoel waar hij zijn eigen werken behandelde.

Onder andere schreef Louis Andriessen samen met Elmer Schönberger Het Apollinisch Uurwerk, een boek over Igor Stravinsky (verschenen in 1983 bij uitgeverij De Bezige Bij). Alle verhalen werden geredigeerd door Mirjam Zegers en uitgegeven onder de titel Gestolen tijd (verschenen in 2002 bij Queriodo). In 2004 werd hij benoemd tot hoogleraar aan de Faculteit der Kunsten van de Universiteit Leiden.

Andriessen schreef onder meer Séries voor twee piano's (1958 64), Nocturnen voor sopraan en kamerorkest (1959), Ittrospezione II voor orkest (1963), Registers voor piano (1963), Souvenirs d'enfance voor piano (1966, in samenwerking met de schrijver J. Bernlef), Anachronie I voor orkest (1967), Anachronie II voor hobo en kamerorkest (1969), Contra Tempus voor 22 musici (1968), Spektakel voor ensemble met jazz musici (1970). Hij was co auteur van de opera Reconstructie (1969). In de jaren zeventig schreef hij politieke werken, zoals Volkslied (1971) en Workers Union (1975). In 1972 richtte hij het blaasorkest De Volharding op, waarvoor hij een gelijknamige compositie schreef, alsmede On Jimmy Yancey (1972). Uit het stuk Hoketus (1977) ontstond een ensemble met dezelfde naam, waarvan Andriessen als pianist deel uitmaakte. Van 1973 tot 1976 ontstond De Staat voor 4 vrouwenstemmen en groot ensemble. Andere composities voor groot ensemble, zouden volgen: Mausoleum (1979), De Tijd (1981) en De Snelheid (1983). Tot zijn oeuvre behoren ook elektronische muziek, filmmuziek, toneelmuziek en muziektheater (Mattheus Passie (1976), Orpheus (1977), George Sand (1980), Doctor Nero (1984). Tijdens het Holland Festival 1985 vond de première plaats van zijn compositie De Stijl (1985), geschreven voor het ensemble Kaalslag. Het vierdelige theaterproject De Materie - waarvan De Stijl het derde deel vormt - beleefde zijn première in het Holland Festival 1989. Samen met filmer Peter Greenaway maakte hij de televisiefilm M is for man, Music and Mozart en de opera Rosa, die in november 1994 in première ging. In 1999 ging het muziektheater Writing to Vermeer in Amsterdam in première.

Voor zijn compositie De Staat (1973 76) ontving Louis Andriessen in 1977 de Matthijs Vermeulenprijs en de eerste prijs van het Rostrum of Composers. In 1992 werd hem opnieuw de Matthijs-Vermeulenprijs toegekend voor het geheel van de 1991 gecomponeerde werken: M is for man, Dances (voor sopraan en kamerorkest), Facing death (voor het Kronos strijkkwartet), Lacrimosa (voor twee fagotten) en Hout (voor 4 instrumenten). In 1993 kreeg hij de 3M-prijs. Uit het juryrapport: "Tegendraads en dwars wàs en is hij. Nooit accepteerde hij bestaande traditionele uitingsvormen, uitvoeringspraktijk en structuur van het muziekleven. Hij creëerde zelf nieuwe". In 2001 werd Andriessen de prijs van het Wereld Muziek Concours Kerkrade toegekend voor zijn bijdragen aan de blaasmuziek.
Bron: MuziekGroep Nederland, 2004

Relevante links

Werken van Louis Andriessen, klik op een werk voor informatie over uitvoeringen:

'Un beau baiser' uit "George Sand"
De negen symfonieën van Beethoven, voor promenadeorkest en ijscobel
De Stijl
De Volharding
Hadewijch
M is for men, music and mozart
On Jimmy Yancey
Ouverture "Rosa"
Symfonieën der Nederlanden
Writing to Vermeer

Verwante componisten:

Andriessen, Hendrik
Baaren, Kees van
Berio, Luciano

Andere schrijfwijzen:

  • L. Anderson

Deze lijst met schrijfwijzen wordt automatisch gegenereerd uit zoektermen en externe concertagenda's en moet het mogelijk maken dat bezoekers die andere schrijfwijzen hanteren via zoekmachines toch deze pagina kunnen vinden.