Webpodium.nl
Webpodium.nl
Concertagenda Orkesten Podia Zoeken
 
Mauricio Kagel

De Argentijns componist Mauricio Raúl Kagel werd geboren op 24 december 1931 in Buenos Aires. Mauricio Kagel nam privé-les in cello-, piano- en orgelspel evenals in dirigeren. Als componist is de in Argentinië geboren musicus autodidact. Nadat hij niet gezakt was voor zijn toelatingsexamen voor het conservatorium, ging Kagel literatuur en filosofie studeren. Vanaf 1950 werkte hij als koordirigent en was medeoprichter van de "Cinematheque Argentine" in zijn geboorteplaats. Vijf jaar later werd hij de studieleider van de kameropera en de dirigent van het Teatro Colón in Buenos Aires.

In 1957 kwam Mauricio Kagel dankzij de beurs van de Deutschen Akademischen Austauschdienstes naar Keulen, waar hij werkzaam was in de studio's voor elektronische muziek van de WDR. Bovendien nam hij de leiding op zich van het Rheinischen Kammerorchesters (tot 1961). Van 1960 tot 1966 was hij als gastdocent werkzaam bij de Internationalen Ferienkursen für Neue Musik in Darmstadt en werkte verder in dezelfde functie bij de Film- und Fernsehakademie Berlin. In de periode van 1969 tot 1975 was Kagel de directeur van het Instituts für Neue Musik aan de Rheinischen Musikschule in Keulen en leidde bovendien als opvolger van Karlheinz Stockhausens de Kölner Kurse für Neue Musik. Daarbij kwam dat hij de dirigent was van het Kölner Ensemble für Neue Musik. In 1974 werd de Argentijn tot professor voor nieuw muziektheater benoemd aan de Kölner Musikhochschule.

De bijzonder veelzijdige componist hield zich met grote voorliefde bezig met de omvorming en vervreemding van oudere muziek en hij vermengd historisch muzikaal materiaal met electronisch-akoestisch en audiovisuele media. Hij experimenteert met alle soorten geluiddragers en betrekt ook het lichaam als muziekinstrument in zijn werken. De dirigent en regisseur die wereldwijd gewaardeerd wordt had in de jaren zestig een nieuwe vorm van muziektheater ontwikkeld, het zogenaamde "Instrumentale Theater", waarin hij niet alleen de klank, maar ook het scenario (beweging, licht en decor) precies voorschreef. In de jaren tachtig echter keerde de avant-gardist terug naar de traditionele genres van de absolute muziek. Daarbij stond het aspect van het tijdloze in het middelpunt van zijn composities. Dit blijkt niet op de laatste plaats uit zijn voorkeur voor een alfabetische en niet voor een chronologische ordening van het register bij zijn werk.

Relevante links

Werken van Mauricio Kagel, klik op een werk voor informatie over uitvoeringen:

... den 24. XII. 1931
Die Stücke der Windrose
Orchestrion-Straat
Phantasiestück
Naar boven | Sitemap | Contact

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 21 november 2017.