Webpodium.nl
Online podium voor Nederlandse orkesten
Concertagenda Orkesten Podia Zoeken
Robert Zuidam

Rob Zuidam, geboren 23 september 1964 te Gouda, studeerde van 1984 tot '89 compositie bij Philippe Boesmans en Klaas de Vries aan het Rotterdams Conservatorium. In 1989 was hij als Composition Fellow te gast bij het Tanglewood Music Center in Massachussets, USA, waar hij studeerde bij Lukas Foss en Oliver Knussen. Hij werd er onderscheiden met de Koussevitzky Composition Prize voor zijn stuk Fishbone en een Leonard Bernstein Scholarship stelde hem in staat om er in 1990 als student terug te keren. Naast diverse uitvoeringen van zijn werk op het Tanglewood Festival for Contemporary Music gedurende de jaren negentig, keerde hij er in '99 terug als Artist in Residence , met financiële ondersteuning van de Velmans Foundation.

In 1991 werd Zuidam door Hans Werner Henze uitgenodigd tot het maken van een opera voor de Münchener Biennale für Neues Musiktheater. Dit resulteerde in de avondvullende opera Freeze , gebaseerd op het levensverhaal van Patricia Hearst, die in '94 gerealiseerd werd in coproductie met het Holland Festival en het Staatstheater Braunschweig. Sopraan Susan Narucki vertolkte de hoofdrol in het stuk, dat Klaus Umbach, criticus van der Spiegel , ertoe noopte Zuidam als "ein genialischer Hund" te bestempelen.

Een tweede opera, Rage d'Amours , ontstond in opdracht van het Boston Symphony Orchestra en beleefde in augustus 2003 haar première in Tanglewood, met Lucy Shelton als leading lady . Ook bij deze gelegenheid reageerde de pers enthousiast: De New York Times schreef: "a formidable work... a score that keeps you hooked... with Rage d'Amours Mr. Zuidam announces himself as a composer to reckon with", . Rage d'Amours , dat verhaalt over de liefdesgeschiedenis tussen Johanna de Waanzinnige en Philips de Schone, zal tijdens het Holland Festival in juni 2005 haar Europese première beleven.

Rob Zuidam componeerde een groot aantal werken voor orkest, ensembles en solisten. Zo ontstond tussen 1991 en '98 het orkestrale vierluik Trance Symphonies , dat in het voorjaar van 2005 door de Holland Symfonia voor het eerst integraal ten gehore zal worden gebracht, en schreef hij in opdracht van de Michael Vyner Trust Sauvage Noble , een concert voor hobo, hoorn en ensemble. Zijn werk werd onder meer uitgevoerd door het Residentie Orkest, het Duitse Ensemble Modern, de London Sinfonietta, het ASKO / Schönberg Ensemble, solisten als Elliott Fisk en Peter Serkin, en dirigenten als Reinbert de Leeuw, Oliver Knussen, Stefan Asbury en Richard Dufallo.

Maar het zwaartepunt van zijn compositorische output ligt op het vlak van de vocale muziek. De McGonagall-Lieder (1997-2000) voor coloratuursopraan en ensemble, (die tijdens het Holland Festival in juni 2005 eveneens ten gehore gebracht zullen worden) Pancho Villa (1988-'90) voor mezzo-sopraan en piano, Nella Città Dolente (1998) voor vocaal octet en met name Calligramme/il pleut (1991), voor twee vrouwenstemmen a cappella, behoren tot Zuidams meest gespeelde werken.

Naast zijn compositorische activiteiten, is Rob Zuidam tevens actief als muziekessayist, onder meer voor het NRC Handelsblad. Sinds 2001 is hij bestuurslid van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. Daarnaast is hij voorzitter van de stichting M97, welke zich ten doel stelt verloren gewaande werken van oude toondichters weer boven water te krijgen.

Bron: Website Robert Zuidam, 2004

Relevante links

Werken van Robert Zuidam, klik op een werk voor informatie over uitvoeringen:

She's everywhere now that she's gone
Trance Figuration