Webpodium.nl
Online podium voor Nederlandse orkesten
Concertagenda Orkesten Podia Zoeken
Wiebke Göetjes
Wiebke werd geboren in Monnickendam. Zij studeerde aan het Conservatorium van Utrecht bij Docente Marianne Blok, en behaalde in 1992 haar UM diploma. Gelijktijdig deed zij de operaklas van het Koninklijk Conservatorium Den Haag, waar zij onder de leiding van Kenneth Montgomery o.a. Lady Billows in Albert Herring van B.Britten, en Leonore in The Long Christmas Dinner van P.Hindemith zong.Sinds haar afstuderen studeert zij bij Cristina Deutekom en op dit moment wordt zij gecoached door Annett Andriessen en Monica Pick-Hieronimi. De bekende operacoach Anthony Legge, tevens coach van Placido Domingo, bereidt haar intensief voor op de rollen van haar toekomst, tw. Brünnhilde, Elektra en Isolde.

Na haar eindexamen werd zij meteen gecontracteerd voor de rol van Carlotta Giudicelli in de Nederlandse productie van Andrew Lloyd Webber’s The Phantom of the Opera, een rol die zij in twee jaar, 1993-1995, zo’n zeshonderd maal vertolkte.

In 1995 werd zij geëngageerd door het Staatstheater van Meiningen, Duitsland, waar zij debuteerde als Aida in de opera Aida van G. Verdi. In de vier jaar die ze daar bleef zong zij vele hoofdrollen in haar stemvak, waaronder: Tosca, Aida, Elisabeth/Tannhäuser, Leonore/Fidelio, Senta/Der Fliegende Holländer, Ariadne/Ariadne auf Naxos, Donna Anna/Don Giovanni, Konstanze/Die Entführung aus dem Serail, Dolly/Sly, en werkte zij samen met bekende regisseurs als: Peter Konwitschny/Aida, Pet Halmen/Tannhäuser, Brigitte Fassbinder/Ariadne auf Naxos, Rosamund Gilmore/Tannhäuser, Christoph Nel/Walküre en Arila Siegert/Aida.

Na Meiningen te hebben verlaten om als freelance zangeres verder te gaan werd zij in 1999 geëngageerd door het, tot 4 maal door Opernwelt gekozen ‘Opernhaus des Jahres’, Staatstheater Stuttgart om mee te doen in de inmiddels beroemd geworden Stuttgarter Ring des Nibelungen van R.Wagner. Zij zingt de rol van Ortlinde. Sinds kort is deze complete Ring op DVD en CD verschenen. In hetzelfde seizoen debuteerde zij met veel succes als Turandot in de opera Turandot van G.Puccini in het theater van Pforzheim.
In het seizoen 2001/2002 zong zij Leonore in de opera Fidelio van L. van Beethoven in het Opernhaus Halle, en was zij te zien en horen in de titelrol van de opera Aida van G.Verdi bij het Volkstheater Rostock, en in het volgende seizoen 2002/2003 was zij, naast reprises van Aida en Walküre, voor diverse produkties geengageerd bij het Staatstheater Kassel, waaronder de titelrol in de opera Madama Butterfly van G.Puccini en Elisabeth in de opera Tannhäuser van R. Wagner. Vanwege haar geliefdheid in Kassel was zij dat seizoen tevens speciale gast voor de rol van Madame Dilly in de musical van L. Bernstein.
Bij het zomerfestival op het bekende Gut Immling am Chiemsee vertolkte zij de rol van Antonia in Hoffmann’s Erzählungen van J.Offenbach. Voor deze rol kreeg zij de TZ-rose van de Duitse Tageszeitung voor de ‘Beste Künstlerische Darstellung’, en werd zij gekozen tot Publikumsliebling. In het voorjaar 2004 debuteerde zij bij de Staatsopera in Praag als Abigaille in Nabucco van G. Verdi.

In Amsterdam is zij een regelmatige gast bij de inmiddels tradionele Open Air concerten, daar was zij te horen als Norma in Norma van Bellini, Lady Macbeth in Verdi’s Macbeth, Giselda in I Lombardi, Desdemona in Otello en Odabella in Attila, deze laatste rol zong zij ook in de geensceneerde produktie van Jan Bouws ter gelegenheid van “Rotterdam Cultuurhoofdstad van Europa”.
Het seizoen, 2006-2007, vertolkte zij in de nieuwe opera Alzheimer van Chiel Meijering de rol van Mw.Swout, en stonden naastvoorstellingen van de opera Hänsel & Gretel van E. Humperdinck een groot aantal concerten waaronder Verdi’s Requiem in het Concertgebouw op haar programma. Seizoen, 2007-2008 was getekend door een aantal Tosca voorstellingen toerend door Duitsland en in Amsterdam, Nabucco voorstellingen in Praag en een groot aantal concerten waaronder in het Concertgebouw te Amsterdam.

Seizoen 2008/2009 begon met een aantal voorstellingen van Rossini’s opera La Scala di Sieta in het Kasteel in Nederhorst den Berg waarin zij de rol van Lucilla voor haar rekening nam, gevolgd door Lady Macbeth in Verdi’s Macbeth in het Concertgebouw in oktober en drie concertante uitvoeringen van de opera Le Prophète van Meyerbeer ter gelegenheid van het 400 jarig bestaan van de Doopsgezinde gemeente, deze opera gaat over het ontstaan van deze gemeenschap. Wiebke zingt de rol van Fidés.In december van 2008 vertolkte zij Isolde’s Liebestod o.l.v. Maestro Alexander Vakoulsky in Muziekgebouw aan het IJ. Het nieuwe jaar werd geopend met een aantal nieuwjaarsconcerten met de Habsburger Philharmoniker, en een concertante uitvoering van de opera Norma. In het voorjaar staan naast een aantal operaconcerten “Prinsengrachtconcert aan de Ijssel” en een optreden op paleis het Loo met Camarata Amsterdam o.l.v. Jeroen Weierink, een concertante uitvoering van de opera Le Prophète van G.Meyerbeer en Verdi’s Requiem op de agenda.

In seizoen 2009/2010 zal zij te horen zijn als soliste bij diverse opera gala’s in Duitsland, oa. met Frank van Aken en Tichina Vaughn in Heidelberg en in het Concertgebouw met het Amsterdams Operakoor waarmee zij ook een concertreis naar Praag zal maken. Tevens zal zij haar debuut maken in de opera’s Carmen van Bizet en Dialogue des Carmelites van Poulenc. Naast dit al zal zij in de nieuwe productie van Stage Entertainment de rol van Ms. Andrews in de musical Mary Poppins in het Circustheater Scheveningen vertolken.

In seizoen 2010/11 zal zij haar eerste Brünnhilde in Wagner’s Ring des Nibelungen zingen, en zal zij in het Concertgebouw te Amsterdam de rol van Abigaille in de opera Nabucco van G. Verdi voor haar rekening nemen.

Evenals opera zingt zij graag concerten en oratoria, zo maakte zij een tournee met het Philharmonisch Orkest van Halle waarbij zij de Vier Letzte Lieder van R. Strauss uitvoerde, en een tournee door Toscane en Milaan met het Philips Orkest o.l.v. Jules van Hessen waarbij zij de Wesendonck Lieder van R.Wagner vertolkte. Zij zong veelvuldig de sopraanpartij in het Requiem van G.Verdi in het Concertgebouw Amsterdam, en bij diverse orkesten vertolkte zij de solo’s in Mahler’s 2e en 4e Symfonie. Het afgelopen seizoen zong zij het sinds 1953 niet meer uitgevoerde Magnificat van J.Andriessen en de Glagolitische Mis van Janacek met Symfonie orkest Con Brio o.l.v. Peter Biloen.

Naast haar activiteiten als zangeres schept het Wiebke genoegen jonge zangers te helpen bij het starten van hun carriere, en geeft zij workshops en privé zanglessen die ze voorbereiden op het doen van (buitenlandse) audities. Zij organiseert concerten en producties waarin beginnende solisten rollen kunnen leren en uitvoeren. In het najaar 2009 zal zij in samenwerking met het Stadsdeel Westerpark de opera Die Zauberflöte van W.A. Mozart produceren, waarbij zij zelf de regie voor haar rekening zal nemen. In seizoen 2004-2005 was zij als gastdocente verbonden aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Sinds 2008 is zij een regelmatige vervangster van Annett Andriesen op het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam.
Bron: Wiebke Göetjes, 2009

Betrokken bij de volgende concertreeksen (solist sopraan):

Het Orkest: Winterconcerten 2008

Betrokken bij de volgende concertreeksen als solist:

Het Orkest: Winterconcerten 2008
WOU: 2020 - Don Carlo